مبانی نظری آموزش پیش از دبستان

مبانی نظری آموزش پیش از دبستان

مبانی نظری آموزش پیش از دبستان
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 5
فرمت فایل docx
حجم فایل 46 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39

مبانی نظری آموزش پیش از دبستان

فروشنده فایل

کد کاربری 3349

کاربر

مبانی نظری آموزش پیش از دبستان


توضیحات: 39 صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

– مقدمه

بر اساس تجربیات و بررسی های روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی كودكان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می نمایدچراكه 80 درصـد شخصیت كــودك ظرف 6 سال اولیه حیات او شكل میگیرد. براین اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار بوده و تلاش عمده دولت ها بر این بوده است كه هرروزه تعداد بیشتری از كودكان تحت پوشش آمــوزشهای این دوره قرار گرفته و بــا توجه به ویژگی ها ونیــازهای فردی ،از آموزشهای مناسب وسازنده برخوردار گردند. اولین ارتبـاطات انسانی- اجتماعی كودكان دردوران پیش دبستانـی شـكل گرفته و شكوفـائی و رشد این ارتباط منوط به آموزش عشق ورزیدن ، محبت نمودن ، …. و نشان دادن راه صحیح برقراری ارتباط توسط والدین و مربیان آنان می باشد . در واقع پایه های اولیه اعتماد به نفس ، مسئـولیت پذیری و استقلال و خلاقیت كودكان در دوران پیش از دبستان استوار می گردد. توجه دقیق و مناسب به كودكان به رشد و شكوفائی استعدادهای آنان كمك می نماید. مهدهای كودك‏ و مربیان این مراكز نقش اساسی وحیاتی در تربیت و رشد شخصیت كودكان و نیل به اهداف فوق ایفــا می نمایند (احدی و کاکاوند، 1382).

……………

– كودكان و آموزش پیش از دبستان

كودكان بزرگترین ثروت هر كشور محسوب می شوند و تردیدی وجود ندارد كه سرمایه گذاری در راه رفاه و تعلیم و تربیت آنان از سرمایه گذاری در هر رشته دیگری برای آینده كشور سودمندتر است. قرن حاضر قرن كودك شناخته شده است و در مقایسه با زمان‌های گذشته در واقع همچون دوره‌ای طلایی برای كودك است. باید بدانیم آموزش پیش از دبستان عبارت است از آموزشی كه از زمان تولد آغاز و تا ششمین سال زندگی كودك، یعنی سن ورود به دبستان ادامه دارد. هر قدر محیط نشو و نمای كودك متعادل تر و آگاهانه تر در جهت شكوفایی استعدادهای كودك باشد، هوش او بیشتر و خوی او متعادلتر خواهد شد (محمدی و همکاران، 1387).

……………..

– تاریخچه آموزش پیش دبستانی
تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد. در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث كودكستان ها و مراكز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 كودكستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است كه در آن اثنا تنها از كودكان خانواده های مرفه و كارمندان عالی رتبه ادارات در این مراكز ثبت نام به عمل می آمد . استقبال ای

………………..

– اهمیت و ضرورت آموزش های پیش از دبستان

سریع ترین دوره ی رشد ابعاد شخصیتی انسان ، دوره ی کودکی است . پژوهش ها نشان داده اندکه اگر آموزش ها و محرکات مناسب در این دوره به کودکان ارائه نگردد ، در دوران بعدی همین محرکات تأثیرات کمتری در تغییر پذیری کودک خواهند داشت . بر اساس نظریه ی بنجامین بلوم ، حدود پنجاه درصد از رشد هوش از تولد تا 4 سالگی صورت می گیرد . 30 % این رشد بین 4 تا 8 سالگی و تنها 20 % آن از 8 تا 17 سالگی محقق می شود . بلوم تأثیر زندگی در محیط غنی و محروم را در افزایش وکاهش نمره ی هوشی مورد تأکید قرار داده است . (عصاره ، 1382 )

……………

– ویژگی های دوره پیش دبستانی

دوره ی پیش دبستان با دوره ی مهد كودك تفاوت های بسیاری دارد؛ چون در دوره ی مهدكودك، كودك صرفا بازی می كند، تغذیه می شود و نهایتا شعر یا قصه یاد می گیرد و بعد هم استراحت كرده و سپس آماده یرفتن به منزل می شود. به عبارت بهتر، كودك آموخته است كه باید مدت زمانی را در مهد كودك گذرانده و بعد هم به اتفاق والدین راهی خانه شود. از طرفی، مهد كودك معمولا پذیرای كودكان مادران شاغل یا كودكان خانواده های مرفه است؛ در حالی كه در دوره ی پیش دبستان، كودك با همسالانی از تمام اقشار جامعه مواجه است. در این دوره كه امروزه نقش مثبت خود را بیش از پیش نشان می دهد كودك می آموزد، نقاشی می كشد، قصه می گوید و حتی ایفای نقش می كند.گذراندن دوره ی 9 ماهه ی پیش دبستانی، كودك را آماده می كند تا بتواند با مربی ارتباط برقرار نماید. زیرا نخستین مكان جدی كه كودك پس از جداشدن از خانه و خانواده به آن وارد شده و حضور در فضای جدید را تجربه می كند، همین دوره است. امروزه با تاسیس مراكز پیش دبستانی كه با هدف آموزش، زمینه ی مساعدی را برای حضور مادران در جامعه و از طرفی رشد كودكان فراهم می كند، دغدغه های خانواده ها كمتر شده است. این دوره ویژگی هایی دارد كه به اهم آن ها در ذیل اشاره می شود: (روحی و هشجین، 1389).

……………

– اهمیت و نقش دوره پیش دبستانی در انضباط فکری

سال‏های آغازین زندگی کودک، یکی از مهم‏ترین دوره‏های رشد او به شمار می‏آید و آنچه در این دوران رخ می‏دهد به‏طور اساسی بر رشد بعدی کودک اثرگذار است. از آنجا که اساس شخصیت فرد در دوره پیش‏دبستانی شکل می‏گیرد. محققان و صاحب‏نظران ارایه آموزش‏های اثر بخش در این دوران را برای رشد بعدی کودک بسیار مهم می‏دانند. اکثر مطالعات و پژوهش‏ها نشان می‏دهد محیط خانواده پاسخ‏گوی رشد اجتماعی کودک بعد از چهار سالگی نیست و کودکان در این سن، نیاز به شرکت در فعالیت‏های اجتماعی بیشتری دارند و حضور در محیط‏ های پیش‏دبستانی این امکان را به آنها می‏دهد تا با کودکان همسن و سال خود ارتباط برقرار کرده و به تدریج مهارت‏های اجتماعی لازم را برای برقراری روابط اجتماعی به دست بیاورند (کامیلی و همکاران، 2010، به نقل از محمدیان، 1390).

…………..

– اولویت ها در برنامه آموزش پیش دبستانی

هر كودك به تناسب میزان علاقه و توانایی خویش یاد می‌گیرد. هیچ محدودیتی برای پیشرفت كودك وجود ندارد و مفاهیم متنوع به اشكال مختلف ارائه می‌شود. كودك هنگام انجام فعالیت‌ها از آزادی بیشتری برخوردار است. آموزش بری او جنبه بازی و سرگرمی پیدا می‌كند.
كودك شخصا در فعالیت ها شركت می‌كند، بین دانسته‌های كودك و به كار بستن این دانسته‌ها، هماهنگی ایجاد می‌شود. در نتیجه علم و عمل توام مطرح می‌شوند، هر كودك در اداره اجتماع خود و آموزش سهمی دارد و كار معینی را انجام می‌دهد (دپارتمان آموزش آمریکا، 2004).
………………

– روشهای آموزش پیش دبستانی

روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند. در اینجا، بین نگرش ها و فعالیت های والدین در خانه و فعالیت ها و روش های تدریس معلمان در دوره پیش دبستانی، تضاد وجود دارد. از طریق ایجاد ارتباط منظم با والدین و ارائه آموزشهای منظم و نظام دار به آنها، باید تضاد بین نگرش های والدین و معلمان پیش دبستانی را از بین برد.

آموزشهای پیش دبستانی ، کودک محورند ، نه موضوع محور و برنامه ها بر اساس کودک محوری طراحی و تهیه می شوند . منظور از کودک محوری، این است که علایق ، نیازها و توانایی های کودک اساس برنامه ریزی قرار گیرد . در دوره پیش دبستانی ، موضوعات درسی مهم نیست ، بلکه رشد کودک اهمیت بسیاری دارد و آموزش های آن رشد محور هستند . در دوره پیش دبستانی و دبستان ، به کودک به عنوان موجود در حال تکوین و تحول می نگرد (بارتون و همکاران، 2005).
……………..

– ویژگیهای تفكّر در كودك پیش دبستانی

انسان حیوانی متفكّر معرّفی شده است و از خصائص او اندیشیدن ،تجزیه و تحلیل ،استنتاج و تصمیم گیری ذكر شده است وتفكّر فصل ممیز انسان از حیوان است. تفكّر جریانی است كه فرد كوشش می كند مشكلی را كه با آن روبرو شده است مشخّص و با استفاده از تجربیّات قبلی خود آنرا حل سازد . همچین تفكّر نوعی پرورش و ایجاد زمینه برای ایجاد مهارت در ذهن است تا در سایةآن اندیشه های غنی بوجود آمده و امكان كسب اطلاعات و آگاهی های مورد لزوم زیادتر گردد. ( کامکار، 1381).

………..

منابع:

احدی، ح.، کاکاوند، ع. 1382. اختلال های یادگیری ( از نظریه تا عمل). تهران: نشر ارسباران.

آمار، فریال.، طیبی، اکرم. 1382. آموزش نوشتن به کمک رایانه ، مدارس امروز، دانش فردا. مجله تکنولوژی آموزشی، (8): 34-30.

بهمنی ، طاهره (1385) ، مقایسه پیشرفت مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه ، بیش فعالی و عادی پایه اول ابتدایی– پایان نامه كارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

رشته «آموزش پیش دبستانی» و مهدکودک‌ها – عیارآنلاین

۳ آبان ۱۳۹۳ – در دانشگاه‌های کشور، گرایش آموزش و پرورش پیش دبستان در دو مقطع … عمده مباحث ارائه شده برخاسته از مبانی نظری و فلسفی غربی است که هم‌خوانی …

تعلیم وتربیت – اصول ومبانی تعلیم وتربیت پیش دبستانی

تعليم و تربيت به عنوان يک علم ( علوم تربيتي ) داراي مباني و علوم پايه است. ….. آموزش پيش دبستاني، کودکان را براي دوره دبستان آماده مي کند و يک مرحله انتقال و گذار … (آموزش و پرورش در كودكستان، آيلين آلن،بني هارت-محمد حسين نظري ن‍ژاد،1370).

مبانی و روش آموزش قرآن در دوره ابتدایی | پایگاه کتاب های …

مبانی و روش آموزش قرآن در دوره ابتدایی. تاریخ ارسال 1391/08/23. کد کتاب: 6011. دوره تحصیلی: دوره تربیت معلم. سال تحصیلی: 91-92. فایل بخش های کتاب: …

اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان | پایگاه کتاب …

اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان. تاریخ ارسال 1392/06/26. کد کتاب: 358/24. دوره تحصیلی: دوره دوم آموزش متوسطه›فنی حرفه ای›خدمات›گروه بهداشت و …

[PDF]دریافت فایل

آﻣﻮزﺷﯽ. ﻣﺮاﮐﺰ. ﭘﯿﺶ. دﺑﺴﺘﺎﻧﯽ. ﺑﺮ. رﺷﺪ. ﻣﻬﺎرت. ﻫﺎي. ﺣﺮﮐﺘﯽ. ﺑﻨﯿﺎدي. ﮐﻮدﮐﺎن. ﺗﻮﺳﻂ. ﻣﺮﺿﯿﻪ آرﻣﺎن. ﻫﺪف از اﯾﻦ … ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ. -2. -1. ﻣﻘﺪﻣﻪ. 8. -2. -2. ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي. 8. -2. -2. 1. ﺗﻌﺮﯾﻒ رﺷﺪ. 8. -2. -2. -2 ….. اﯾﻦ ﺳﺎل ﻫﺎ دﻗﯿﻘﺎ زﻣﺎن آﻣﻮزش ﻗﺒﻞ از دﺑﺴﺘﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻔﻮذ و ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ داﺋﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ.

[PDF]دریافت فایل

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ دﺑﺴﺘﺎن و ﭘﻴﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﻲ اﺳﺖ، و. ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ اﻳﻦ …. ﻧﻀﺮﻳﻪ ﻫﺎي ﻣﻄﺮح و ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮي ﻣﺮﺗﺒﻂ در ﻓﺼﻞ اول، ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺤـﻴﻂ ﻫـﺎي ﻳـﺎدﮔﻴﺮي در ﻓﺼـﻞ. دوم،.

تحقیق نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی و مدل های برنامه …

۲ مدل های برنامه درسی در دوره پیش از دبستان ۳۹ … منابع اندیشه و مبانی نظری و روان شناختی رویکرد رجیو امیلیا ۱۱۸ … مبانی آموزش وپرورش دردوره پیش از دبستان.

طلوع – ضرورت و خصوصیات و روش های آموزش در دوره پیش …

تعلیم و تربیت کودکان ( نظری )-برنامه ها و تجهیزات مراکز پیش دبستانی: … آموزش پیش دبستانی، کودکان را برای دوره دبستان آماده می کند و یک مرحله انتقال و گذار …. و مبانی آمادگی کودک فراهم می شود تا او در دوره دبستان، خواندن، نوشتن و حساب کردن را …

معرفی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش …

آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بوده و تا … تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان 142 واحد … لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (42 واحددروس نظری و 8 واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر: … 18, 21421067, اصول و مبانی آموزش و پرورش, خير, اصلي.

مدیریت آموزشی و مباحث پیرامون آن – برنامه ریزی در پیش از …

مدیریت آموزشی و مباحث پیرامون آن – برنامه ریزی در پیش از دبستان – آموزش و پرورش. … در حقیقت، روانشناسی نظریات را مطرح می کند و علوم تربیتی، مبانی نظری را در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *