مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 4
فرمت فایل docx
حجم فایل 37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین

فروشنده فایل

کد کاربری 3349

کاربر

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین


توضیحات: 22 صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مقدمه:

زیبایی و هنر در نظام فلسفی افلوطین[1] جایگاه مهمی دارد. او در سه رساله از «نه‌گانه‌ها»ی خود به طور مستقل به مسئلۀ زیبایی و هنر پرداخته است: رسالۀ ششم از نه‌گانه اول، رساله هشتم از نه‌گانه پنجم و رساله هفتم از نه‌گانه ششم. به دو گونه می‌توان نشان داد که هنر و معرفت در فلسفۀ افلوطین یکی هستند؛ آنجا که هنرمند برای نظارۀ زیبایی معقول، خود را باید…………….

3-1تعریف هنر در نظر افلوطین

افلوطین هنر را تجلی (تجسم) زیبایی می‌داند (1. 8. 5، افلوطین، 1366، ص757)هنگامی که ما به یک اثر هنری می‌نگریم، مثلاً بر سنگی که توسط هنرمندی شکل یافته است، مشاهده می کنیم که آن قطعه سنگ نسبت به قطعه سنگ مشابهی که هیچ اثر هنری……………

3-2تعریف زیبایی

اگر آنچه افلوطین در مورد زیبایی نوشته است، بررسی شود، می‌توان به دیدگاه روشنی دربارۀ تعریف افلوطین از زیبایی دست یافت. افلوطین در ابتدای رسالۀ «دربارۀ زیبایی محسوس» اشاره می‌کند که زیبایی گاهی در امور بصری یا امر شنوایی دیده می‌شود؛ مانند واژه‌ها، موسیقی، و گاهی…………..

3-3 هنر و معرفت

پیش از این گذشت که در نظر افلوطین هنر تجلی و تجسم زیبایی است و زیبایی حاصل تناسب نیست بلکه آنچه چیزی را زیبا می‌کند، صورت و ایده است. ولی کدام زیبایی در هنرها تجلی می‌یابد؟ آیا هنرمند در آفرینش زیبایی، از طبیعت تقلید می‌کند؟ «هنر تقلید از طبیعت نیست. هنرها از عین پدیده‌های طبیعی تقلید نمی‌کنند بلکه به سوی صور معقول که طبیعت از آن‌ها برمی‌آید، صعود می‌کنند و آثار خود را به تقلید از آن‌ها پدید می‌آورند» (افلوطین، 1366، ص758)…………….

زیبایی هنری

از نظر فلوطین هنر از عالم بالا می‏آید،از همین‏ روست که وی بر خلاف افلاطون زیبایی را در درجه‏ نخست زیبایی هنری می‏داند.از دیدگاه وی زیبایی‏ آفریده هنرمند،نه در موضوعی است که از آن تقلید می‏کند و نه در ماده خامی است که به آن شکل می‏ دهد……………..

زیبایی طبیعی

از نظر افلوطین زیبایی در اشیاء زمانی بروز می‏کند که روشنایی صورت بر تاریکی ماده چیره می‏شود. رنگهای زیبا،آتش،روشنایی خورشید و آسمان پرستاره‏ نمونه‏هایی از زیبایی بصری، و آهنگ ها و نواهای زیبا، زیبایی های شنیداری هستند که در رساله ششم از انئاد اول به آن اشاره می‏کند.زیبایی نور ناشی از این است که‏ با پرتوافکنی بر تاریکی ذاتی شی‏ء به آن………….

عشق انسان به زیبایی در عالم محسوس

عشق،یا به تعبیر افلوطین، عاطفه‏ای که اروس را مسئوول آن می‏دانیم،تنها در روحی پدید می‏آید که با موجود زیبایی هم‏آغوش می‏شود.وی در مباحث خود پیرامون عشق انسان به زیباییهای محسوس بر این نظر است که دو گروه به زیباییهای این جهان گرایش……………

ارتباط زیبایی محسوس با زیبایی معقول در فلسفه افلوطین

افلوطین معتقد است که زیبایی محسوس در عالم ماده، جنبه ضعیفی از زیبایی معقول و موجود در عالم برتر است. نفس در این عالم به دیدار زیبایی معقول دعوت شده است و زیبایی‌ها را متعلق به عالم عقل یا به تعبیر افلاطونی، عالم مثال می‌داند. وی مانند افلاطون بر این باور است که ایده‌ها و صور زیبایی در عالم عقل یا عالم مثال وجود دارد و همه زیبایی‌هایی که در عالم ماده دیده می‌شود، بر اساس زیبایی موجود در آن عالم، داوری می‌گردد. ……..

منابع و مأخذ

افلاطون. دورهٔ ۷ جلدی آثار افلاطون. ترجمهٔ محمدحسن لطفی، رضا کاویانی. تهران: انتشارات خوارزمی، ۱۳۵۷.

افلاطون. دوره آثار، ترجمه م. ح. لطفی، تهران.، 1355……………..


[1] – افلوطین (203-273م.) موسس فلسفه نوافلاطونی است. او در مصر متولد گردید و در اسکندریه رشد یافت؛ نوشته‌هایی که از او بر جای مانده، در واقع پاسخ به پرسش‌هایی است که از وی شده که در مجموع 54 رساله است. فرفوریوس (234- 310م.)، یکی از بزرگ‌ترین شاگردان او، نوشته‌های وی را در شش مجلد که هر یک دارای نه رساله است، گردآوری کرد. از این رو هر جلد را یک انئاد (εννεας) یعنی نه‌گانه نامید. بدین ترتیب آثار کامل افلوطین شش نه‌گانه است.

[2]- در نه‌گانه‌های افلوطین، هر نه‌گانه به نه رساله تقسیم شده و هر رساله هم به بخش‌های متعدد تقسیم شده است؛ مراد از این ارجاع شماره نه‌گانه، رساله و شماره هر بخش رساله است.

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین

قیمت فایل فقط 22,000 تومان. خرید. مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. توضیحات: 22 صفحه فارسی (word). با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و …

دانلود کامل مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی …

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همراه با منبع نویسی درون متنی به …

زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین – فروشگاه شبکه فایل

۱۶ مهر ۱۳۹۶ – برچسب: زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. دانلود فایل جدید مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. Published on مهر ۱۶, ۱۳۹۶ …

زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین – سیتکا فایل

Categories سیتکا فایلTags در دیدگاه فلسفی افلوطین, زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین, مبانی نظری, مبانی نظری زیبایی و هن, مبانی نظری زیبایی و هنر در …

زیبایی افلوطین رساله عالم دیدگاه فلسفی دیدگاه فلسفی …

زیبایی افلوطین رساله عالم دیدگاه فلسفی دیدگاه فلسفی نظری زیبایی مبانی … مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین مبانی نظری زیبایی و هنر در …

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین – میهن …

3-2تعریف زیبایی اگر آنچه افلوطین در مورد زیبایی نوشته است، بررسی شود، می‌توان به دیدگاه روشنی دربارۀ تعریف افلوطین از زیبایی دست یافت.…,مبانی نظری …

دانلود برترین فایل مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه …

۱۹ مهر ۱۳۹۶ – مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همراه با منبع …

دانلود کامل مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی …

۱۶ مهر ۱۳۹۶ – مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همراه با منبع …

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین – بهترین …

۲۱ مهر ۱۳۹۶ – مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین توضیحات: 22 صفحه پارسی (word) با رفرنس دهی کامل پارسی و انگلیسی و پانویس ها پسندیده …

مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین – لینک …

عنوان این مقاله : مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. مبانی نظری زیبایی و هنر در دیدگاه فلسفی افلوطین. دانلود مستقیم فایل. به شما بازدید کننده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *